Skip links

#305 Coinbase in Nederland: Een gesprek met Elke Karskens

In een exclusief interview delen we inzichten van Elke Karskens (38), de kersverse Country Director bij Coinbase voor de Benelux en Scandinavië. Met bijna twaalf jaar ervaring bij Facebook en een leidende rol gedurende de laatste twee jaar bij Coinbase, belicht ze haar Silicon Valley-ervaringen, de missie van Coinbase en de strategie voor de Nederlandse markt.

Van Silicon Valley naar Crypto

Karskens, voorheen werkzaam bij Facebook, maakte bijna twee jaar geleden de overstap naar Coinbase. Haar fascinatie voor crypto ontstond na blootstelling aan het Libra-project van Facebook. Ze benadrukt dat crypto meer is dan een investeringsobject en gelooft sterk in de capaciteit ervan om traditionele betalingssystemen te transformeren en wereldwijde financiële inclusiviteit te bevorderen.

“Crypto is ingewikkeld, maar interessant. Als ik naar mijn carrière kijk, dan heb ik eigenlijk altijd bij bedrijven gewerkt waar technologie een groot maatschappelijk impact kan hebben. Hoe meer je over bitcoin en crypto leert, hoe meer je eigenlijk beseft dat het veel meer is dan alleen een investeringsobject. Mainstream crypto heeft natuurlijk de mogelijkheid om het traditionele betalingssysteem écht wel te veranderen en dat kan een flinke impact hebben wereldwijd. De missie van Coinbase is om meer economische vrijheid in de wereld te creëren en die missie die past goed bij me.”

Wereldwijd potentieel

Karskens wijst op de mogelijkheid van crypto om barrières weg te nemen voor mensen zonder toegang tot traditionele financiële diensten. Ze illustreert het huidige omslachtige proces in het traditionele systeem met drie tot vier tussenpersonen en hoge kosten. In contrast biedt crypto snelheid, lagere kosten, minder censuur en bescherming tegen inflatie.

Ze vertelt:

“Om toegang te krijgen tot een bankrekening of een lening, moet je aan een heleboel eisen voldoen en dat is met crypto heel anders. Een studie van een paar jaar geleden maakte al duidelijk dat vijf procent van de Amerikaanse bevolking geen bankrekening heeft. Trek je het breder, dan heb je het wereldwijd over honderden miljoenen mensen die geen toegang hebben tot financiële diensten.”

Wat kan cryptovaluta daaraan veranderen?

“Je kunt met crypto natuurlijk veel sneller en goedkoper geld overmaken dan met een bank of een creditcardmaatschappij. Ook zit er aan crypto veel minder censuur vast en het kan ook helpen tegen inflatie.”

“Kijk wat er nu in Argentinië aan de gang is met de peso. Mensen kunnen bijvoorbeeld vluchten naar een stablecoin, wat een redelijk stabiele waarde geeft voor hun geld in tegenstelling tot hun eigen valuta.”

Het veroveren van Nederland

“Bij Coinbase werken mensen niet voor financieel gewin, maar vanuit oprechte overtuiging in het potentieel van crypto”, zo legt ze uit.

Karskens deelt haar ervaringen bij Facebook en Skype en keert na vijftien jaar in het buitenland terug naar Nederland om Coinbase te leiden. Ze benadrukt de internationalisering van Coinbase en het belang van lokale teams die de markt begrijpen.

“Het is lokale mensen die de taal begrijpen, de cultuur en dergelijke. Dus op die manier hebben ze gevraagd van ‘Nou, wat zou je ervan vinden om terug naar Nederland te gaan en de Nederlandse markt te gaan uitbouwen en je daar mee te gaan bemoeien?’ Dus dat spreekt me heel erg aan.”

Karskens gaat ook binnenkort met haar gezin vanuit Londen weer neerstrijken in Amsterdam, haar geboortestad. Er komt vooralsnog geen apart Coinbase-kantoor in de hoofdstad. “Ken jij nog leuke werkplekken?”, lacht ze.

Om de Nederlandse markt te veroveren, positioneert Coinbase zich als een alles-in-één platform voor crypto. Karskens legt de nadruk op lokale betrokkenheid en het begrijpen van specifieke behoeften, zoals de integratie van iDEAL als essentiële betalingsmethode. Ze plant samenwerkingen met media, brancheverenigingen en investeert in naleving van Europese wet- en regelgeving.

“Veel mensen hier weten inderdaad niet dat Coinbase hier bestaat. Daarom gaan we de komende jaren meer naamsbekendheid krijgen en hopelijk ons klantenbestand uitbouwen. We zorgen dat al onze producten en diensten aansluiten bij de doelgroep. Dus bijvoorbeeld een iDEAL is een absolute voorwaarde in Nederland.“

“Ik ben het eerste aanspreekpunt voor de markten in de Benelux en Nordics. Dus ik zal samenwerking zoeken met de media, brancheverenigingen en evenement-organisatoren. Maar ik zorg dat we ook netjes compliant zijn aan de Europese wet- en regelgeving. We zijn vanuit Ierland compliant met de aankomende Micar-regelgeving.”

Naamsbekendheid vergroten

Met plannen om de naamsbekendheid te vergroten en de klantenbasis uit te breiden, wil Karskens deel uitmaken van de Nederlandse crypto-gemeenschap. Ze benadrukt de diverse producten en diensten van Coinbase, zowel voor particulieren als bedrijven, en de samenwerking met ontwikkelaars.

“We zijn een beurs voor zowel particulieren, beginners als gevorderden, als voor ervaren handelaren. Daarnaast bieden we van alles aan voor bedrijven, op het gebied van custody maar met Coinbase Prime kan men crypto’s kopen via een bedrijfsdesk.”

“Ook zoeken we steeds meer samenwerking met ontwikkelaars. (…) Mensen zijn vaak honkvast. Als je ergens blij mee bent, waarom wisselen als het goed gaat? Wij moeten ervoor zorgen dat we het juiste product hebben en producten aanbieden die ze nu misschien nog missen bij hun broker of beurs.”

Karskens ziet een cruciale rol voor Coinbase in het vergroten van de participatie in het bitcoin – en crypto-ecosysteem. Ze wijst op de mogelijke normalisatie en validatie door een Bitcoin ETF, wat kan bijdragen aan marktliquiditeit en de stabiliteit van bitcoin en crypto.

Karskens: “Het allerbelangrijkste is dat er zoveel mogelijk mensen in het ecosysteem mee gaan doen. En die Bitcoin ETF die speelt daar een hele belangrijke rol in, omdat die gaat crypto eigenlijk hopelijk als het allemaal doorgaat normaliseren en ook valideren.” 

In dialoog met autoriteiten

Wat betreft regulering benadrukt Karskens het continu gesprek met wet- en regelgeving, met consumentenbescherming als prioriteit. Ze onthult dat de Know Your Customer (KYC) procedure bij Coinbase streng is (namelijk: CBEL standaard), met als doel verantwoorde investeringen en bescherming van gebruikers.

Ze antwoordt:

“Wij zijn constant in gesprek met wet- en regelgeving met als uitgangspunt: wat is nu het juiste voor de consument, maar wordt de industrie ook niet gehinderd door nieuwe regels? Dat is een continu gesprek, want consumentenbescherming is natuurlijk uiteindelijk het allerbelangrijkste.” 

”Dus wat je ook wel ziet bijvoorbeeld aan onze onboarding in Nederland en de meeste Europese landen is dat onze KYC ook iets zwaarder is dan dat van andere exchanges in Europa bijvoorbeeld. En dat we ook vragen stellen inderdaad van waar komen de fondsen van mensen vandaan en dergelijke. Hoeveel weten ze over investeren en dergelijke om ervoor te zorgen dat mensen niet zomaar iets doen en geld investeren zonder dat ze snappen wat wellicht daar de consequenties van zijn. Dus ja, onze KYC is eigenlijk vrij strak.”

Bestel nu hét bitcoin tijdschrift Bitcoin Focus! Een hoog kwaliteitsmagazine over bitcoin in Nederland; geschreven voor, door, met en over bitcoiners. Ruim 70 pagina’s dik. Met de code BITCOINFOCUS krijg je 10% korting!

Steun Focus met een donatie!

Laat een berichtje achter en kom in ons donatie-dashboard.

BITCOIN FOCUS

Word abonnee van dé bitcoin nieuwsbrief van Nederland.