Bitcoin en energie zijn vaak samen onderwerp van gesprek. De een roept dat bitcoin slecht is voor het klimaat, de ander ziet in bitcoin de oplossing voor alle energieproblemen.
Ondanks de welles-nietes-discussies zien we toch ook gewoon een opmerkelijke trend. Energiebedrijven maken langzaam maar zeker een beweging richting de wereld van mining.
Nieuws in vogelvlucht
Voordat we verder gaan even een korte update over wat er momenteel gaande is in de wereld van bitcoin
- Bitcoin koers daalde in mei met 16%
- Spaaradvies van Nibud: spaar gewoon even meer
- Rusland hint weer naar bitcoin voor internationale betalingen. Het land staat niet te springen om ook hun burgers met bitcoin te laten betalen
- EU kiest harde lijn voor cryptobeurzen: niet voldoen aan de anti-witwasregels = je bent je licentie kwijt

Infrastructure inversion
Bitcoin is een nieuwe techniek. Het is een netwerk, een protocol, een groep van mensen én het wordt door veel mensen gezien als geld en/of spaarmiddel. Bitcoin is echter geen stuk techniek dat je even makkelijk kunt gaan gebruiken. Je moet enige technische kennis hebben óf de juiste veilige open-source wallets kiezen.
In de basis is bitcoin een aanval op het geldsysteem van nu. En dat geldsysteem van nu is nogal een concurrent. Zeker een land als Nederland bestaat op de achtergrond uit tal van verschillende (geld) infrastructuren die ons land financieren en leefbaar houden.
Van het makkelijk te gebruiken iDEAL tot aan financieringsopties voor een huis: er zitten verschillende systemen achter om het ‘makkelijk’ te gebruiken als klant. Dat is niet uit het niets ontstaan: de euro heeft allerlei infrastructuren nodig om goed te werken als betaalmiddel of valuta.
Het grote voordeel van bitcoin tegenover de euro als geld is dat eerstgenoemde grenzeloos is en wereldwijd te gebruiken is. Iedereen kan het gebruiken met een gratis adres en/of wallet implementatie. Je kunt bitcoin gebruiken voor alles wat je maar kunt bedenken.
Dat betekent echter niet dat bitcoin ook direct de makkelijkste optie is voor veel mensen. De mensen die al overtuigd zijn, kunnen tal van argumenten aanhalen: het is geld zonder overheid, je kunt BTC vrijer gebruiken, opslaan zo lang je wil en niemand kan het afpakken.
Op de gemiddelde verjaardag zul je nog altijd meer mensen vinden met een spaarpotje in euro’s dan in bitcoin. En dat is logisch.
Paard en wagen
Een van de belangrijke struikelpunten voor vroege bitcoiners was het gebrek aan infrastructuur en diensten rondom dit nieuwe fenomeen. We pakken er een klassiek voorbeeld bij om een beter beeld te schetsen van het ‘probleem’.
Tot de opkomst van de auto zijn er wegen aangelegd voor voetverkeer en paard-en-wagen. De auto is in bijna alle opzichten superieur in het vervoeren van mensen (of goederen). Dat betekent echter niet dat men na de introductie in bijvoorbeeld de Verenigde Staten direct is overgestapt.
Deze nieuwe techniek zag men als eng, duur en bovendien was er simpelweg niet de juiste infrastructuur.
Waarom een auto kopen zonder toegankelijke wegen? Je zuurverdiende geld geef je liever uit aan iets waarvan je weet dat je het kunt gebruiken. Daarnaast is er onzekerheid over de toekomstplannen met auto’s.
Inmiddels is de auto absoluut niet meer weg te denken als vervoersmiddel. Alle infrastructuur is ingericht op deze vorm van vervoer. Er vond een infrastructure inversion plaats. De wegen werden omgebouwd om te voldoen aan de nieuwe techniek.
Dat is niet alleen asfalteren, maar daar hoort ook een tankstation met genoeg benzine bij. Het nieuwe stalen paard moet immers ook eten. Het omslagpunt vond circa 100 jaar geleden plaats: toen waren er meer auto’s dan paarden in Amerika.

Je kunt dit complete premium artikel lezen als losse oplage via de bitcoin pay-per-view knop.