Skip links

#222 Bitcoin als zeecontainer: logistieke efficiëntie en standaardisatie

De logistieke sector is misschien wel één van de meest voor de hand liggende sectoren die direct baat heeft bij het implementeren van bitcoin. Niet alleen vanwege het internationale karakter, maar ook vanwege de vele parallellen die er te trekken zijn tussen de twee: efficiënte, standaardisatie, het verplaatsen van waarde en decentraliseren van handel.

In dit artikel lees je over bitcoin en de uitvinding die niet alleen heeft bijgedragen aan de groei van Rotterdam, maar aan de hele wereldeconomie: de zeecontainer. En vergis je niet. Bitcoin heeft veel weg van het logistieke proces van zeecontainers.

Focus is een value4value nieuwsbrief. Ben je fan? Steun ons met een vrijblijvende donatie!

Rotterdamse trots en bitcoin

Voordat ik (Aaron Rietveld) besloot om fulltime in bitcoin te werken, had ik zelf een carrière in de logistieke sector. Als Rotterdamse jongen kon ik niet ontsnappen aan de economische invloed van de Maasvlakte. Als je ergens in Nederland het resultaat van hard werken kunt zien, is het wel in Rotterdam.

Zoals Jules Deelder ooit zei:

“In Rotterdam wordt het verdiend en in Amsterdam uitgegeven.”

Na het bombardement van Rotterdam hebben de inwoners hun stad met hun blote klauwen uit de as opgebouwd, en daar zijn ze trots op. Hard werken leerde je als Rotterdammer van je vader en hij van zijn vader voor hem. Proof-of-work bestond in dat opzicht al lang voordat Satoshi het bitcoin protocol losliet op de wereld. 

Rotterdam: een strategische havenstad

Voordat we de link tussen bitcoin en logistiek leggen, is het belangrijk om wat achtergrondinformatie te geven over Rotterdam als havenstad en logistiek knooppunt. De Rotterdamse haven biedt indirect werkgelegenheid aan minstens 354.000 mensen, terwijl de stad zelf slechts 663.900 inwoners telt. De haven van Rotterdam heeft echter niet alleen impact op de regio Rijnmond, maar speelt ook een belangrijke rol voor mensen diep in Europa.

De gunstige geografische ligging aan zee, met natuurlijke waterwegen tot diep in Zwitserland, maakt het de perfecte locatie voor een logistieke hub. Historisch gezien hebben mensen zich altijd rondom water gevestigd, omdat waterwegen hen in staat stellen om op een efficiënte manier grote hoeveelheden goederen te vervoeren.

Een goed voorbeeld hiervan is Venetië, waar de wereldwijde goudstandaard ooit zijn oorsprong vond. Venetië is een netwerk van kanalen die de hele stad met elkaar verbinden. Toegegeven, Amsterdam had dit kunstje ook aardig onder de knie, maar Amsterdammers begrepen niet dat je de haven aan zee moest leggen, niet achter een sluis. Deze fout schakelde hen uit in de strijd met Rotterdam.

Met de steeds groter wordende zeeschepen is een haven aan zee noodzakelijk, zodat schepen snel kunnen laden en lossen. Het achterlandvervoer is vervolgens een taak voor snellere en efficiëntere vervoersmodaliteiten.

De revolutionaire impact van de zeecontainer op wereldhandel 

De uitvinding van de zeecontainer was een enorme stap in standaardisatie en had een ongekende invloed op de wereldhandel. Het stelt ons in staat om goederen efficiënter te vervoeren. Schepen konden optimaal worden beladen en het laden en lossen nam minder tijd in beslag. Sterker nog, laden/lossen is hiermee gedecentraliseerd en hoeft niet uitsluitend meer in de haven zelf te gebeuren.

Goederen kregen een hogere doorloopsnelheid, waren beter beschermd tegen schade en de houdbaarheid van levensmiddelen nam vanzelfsprekend toe. De zeecontainer zorgde niet alleen voor optimalisatie, maar ook voor concentratie en energiebehoud.

Je kunt dit vergelijken met de tupperware-doosjes en je koelkast. Door voedsel in de koelkast in afzonderlijke bakjes te bewaren, blijft het langer vers en kun je de ruimte in de koelkast optimaal benutten. De zeecontainer deed dit voor de logistieke sector.

Steun Focus met een donatie!

Laat een berichtje achter en kom in ons donatie-dashboard.

De parallellen met bitcoin

Dan nu de logistieke brug naar bitcoin. Misschien zag je hem al aankomen. Met een gelimiteerde hoeveelheid van 21 miljoen munten, bezitten de houders een vast percentage van dit monetaire goed. Hierdoor functioneert bitcoin de valuta als een container voor het behoud van onze monetaire energie.

Bitcoin het protocol is vergelijkbaar met het netwerk van wereldzeeën en zeehavens waarover we deze monetaire waarde vervoeren. Importeurs en exporteurs fungeren als softwarewallets die transacties aanbieden aan het netwerk. De miners zijn vergelijkbaar met de douane: ze valideren de transacties.

Zelfs met de achterlandverbindingen kunnen we een bitcoinanalogie maken door deze te vergelijken met snellere betalingslagen. Dagelijkse betalingen zullen in de toekomst niet op het bitcoinprotocol plaatsvinden, net als dat een zeeschip niet achter de sluis in Amsterdam komt. Hiervoor zijn snellere en efficiëntere lagen nodig zoals barges, treinverbindingen en vrachtwagens. Denk hierbij aan bitcoin infrastructuur zoals het lightningnetwerk, Liquid en het recent aangekondigde Ark.

Bitcoin is vergelijkbaar met de zeecontainer omdat het een nieuw protocol en een nieuwe vorm van waardeoverdracht introduceert. In plaats van het vervoeren van fysieke goederen, transporteert het bitcoinnetwerk digitale waarde over de hele wereld.

Het is een open source protocol dat iedereen kan gebruiken en vertrouwen. Het brengt decentralisatie en autonomie naar het financiële systeem. Bitcoin stelt mensen in staat om grenzeloos waarde uit te wisselen zonder tussenpersonen, net zoals de zeecontainer het vervoer van goederen efficiënter maakte zonder afhankelijk te zijn van specifieke havens.

Bitcoin: het zelfregulerende netwerk voor internationale betalingen

In het internationale betalingsverkeer zijn er enorm veel partijen betrokken bij financiële transacties. Aan de top staat de Bank for International Settlements (BIS). Zij nemen de rol in van bank voor centrale banken. Daaronder hangen de centrale banken die toezicht houden op commerciële banken.

Uiteindelijk versnellen betalingsverwerkers zoals Visa, Mastercard of Western Union het betaalverkeer. Al deze partijen samen vormen een wereldwijd netwerk van financiële diensten.

Bitcoin neemt de rol in van al (!) deze partijen, maar hanteert dezelfde regels voor iedere deelnemer. Het is een zelfregulerend protocol waarop de deelnemers toezicht houden door het draaien van hun versie van de bitcoinsoftware op hun node.

Lokale regelgeving en menselijke interventie maken internationaal betalingsverkeer onnodig ingewikkeld, traag en prijzig. Via het bitcoinnetwerk zijn geldstromen elke 10 minuten volledig af te wikkelen. Op lagen zoals lightning kan dit in een fractie van een seconde voor praktisch niets aan transactiekosten.

Het bitcoinnetwerk: de innovatie voor internationale financiële diensten

De impact van bitcoin op de logistieke sector staat nog in de kinderschoenen. Logistiek staat ook niet bepaald bekend om zijn innovatie, toch kan iedere speler zelf beslissen of dit netwerk waardeverhogend is voor zijn business. Het is in de basis simpelweg een betrouwbaar en snel betalingsmechanisme voor internationale handel.

Hoe we in Nederland snel en gemakkelijk een Tikkie overmaken, is er niet bij voor handelspartijen uit Brazilië en Nigeria. Traditionele bankoverschrijvingen kunnen dagen duren en hoge kosten met zich meebrengen, terwijl alle valide bitcointransacties razendsnel zijn te bevestigen voor een fractie van de kosten. Dit opent de deur naar efficiëntere logistieke processen en supply chain management.

Steun Focus!

Vind je deze open en gratis Focus-editie waardevol? Steun ons met een volledig vrijblijvende donatie, compleet value4value!

Klik op de QR-code met je lightning wallet (lnurl-compatible) of check onze donatiepagina voor standaardopties.

Steun Focus!

Vind je deze open en gratis Focus-editie waardevol? Steun ons met een volledig vrijblijvende donatie, compleet value4value!

Scan de QR-code met je lightning wallet (lnurl-compatible) of check onze donatiepagina met enkele standaardknoppen.

Bitcoin, not blockchain

Het volgende zal voor sommigen hard aankomen, maar iedereen die heeft geroepen dat blockchains de innovatie zijn in de logistiek, moet terug naar de tekentafel. Bitcoin is de innovatie die de logistiek voorgoed kan veranderen. Net als dat de zeecontainer een boost heeft gegeven aan de wereldhandel, zal bitcoin ons in staat stellen om wereldwijde samenwerking te optimaliseren.

Een gestandaardiseerd financieel netwerk waarin alle handelaren en logistiek dienstverleners wereldwijd dezelfde valuta gebruiken op dezelfde betalingsinfrastructuur.

De Renaissance van een harde geldstandaard

Standaardisatie heeft de mensheid enorm geholpen te komen tot waar we nu zijn qua levensstandaard. Uitvindingen en protocollen zoals elektriciteit, microchips, het internet, e-mail en de zeecontainer hebben ons in staat gesteld om grenzeloos te communiceren en sneller, maar ook efficiënter, handel te drijven.

Bitcoin combineert de voordelen van al deze sprongen in menselijke vindingrijkheid tot de ultieme vorm van geld en het meest efficiënte monetaire netwerk. Het zal nog even duren voordat de wereld doorheeft dat bitcoin zoveel meer is dan magisch internetgeld. Maar zodra we hier doorheen zijn, voorzie ik een renaissance 2.0 op een harde geldstandaard.

Het enige wat ons dan nog tegenhoudt om frictieloos wereldwijd te handelen, zijn restricties opgelegd door de politiek zoals invoerrechten en andere protectionistische regelgeving.

Een mentaliteit voor een bitcoinrevolutie

De Rotterdamse haven is niet in een dag gebouwd, dus laten we ons eerst focussen op het uitrollen van de basislaag voor wereldwijde handel en stap voor stap de wereld een betere plaats maken. Zolang we met z’n allen hard werken met de juiste intenties en een ouderwetse Rotterdamse mentaliteit, zie ik de positieve invloed van bitcoin sneller doorsijpelen tot in de diepste lagen van onze samenleving.

Zoals de haven mij ooit riep als Rotterdamse jongen, zo zal uiteindelijk niemand ter wereld de roep van bitcoin kunnen weerstaan. Dit zal een grotere impact hebben op de samenleving dan de Rotterdamse haven ooit zal hebben.

Daarom hoop ik dat mensen die mijn artikelen lezen ze delen in hun sociale kringen, zodat we samen sneller toewerken aan een wereld op de bitcoinstandaard. Hoe je het ook went of keert, ik denk dat die onvermijdelijk is. Het is slechts de vraag wanneer we die bereiken…

Bitcoin als digitale container

In conclusie heeft bitcoin de potentie om de logistieke sector te transformeren. Net zoals de zeecontainer de wereldhandel heeft veranderd door efficiënter en gestandaardiseerd vervoer mogelijk te maken, kan bitcoin hetzelfde doen voor de waardeoverdracht.

Het biedt snellere, goedkopere en veiligere betalingen, en opent nieuwe mogelijkheden voor automatisering en efficiëntie in de logistiek. Net zoals ik mijn logistieke carrière heb verruild voor bitcoin, zullen anderen ook de voordelen van dit nieuwe protocol ontdekken en omarmen. Het is spannend om live mee te maken hoe bitcoin de komende jaren de logistieke sector zal gaan veranderen!

Groeten,

Aaron van Bitcoin-partner.nl

Steun Focus met een donatie!

Laat een berichtje achter en kom in ons donatie-dashboard.

BITCOIN FOCUS

Word abonnee van dé bitcoin nieuwsbrief van Nederland.